Bijenpollen

De samenstelling van bijenpollen

Als je de lijst met componenten bekijkt, dan ben je snel onder de indruk. Er zitten maar liefst 250 stoffen in de bijenpollen, waaronder aminozuren, lipiden, vitaminen, mineralen, en flavonoïden. Zonder té veel in detail te treden, geef ik je hier de globale samenstelling van bijenpollen:

• 30 % verteerbare koolhydraten

• 26 % natuurlijke suikers (fructose en glucose)

• 23 % eiwitten, waarvan 10% essentiële aminozuren

• 5 % lipiden, waaronder essentiële vetzuren

• 2 % fenol verbindingen, inclusief flavonoïden

• 1,6 % mineralen, waaronder calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium, ijzer, koper, zink, mangaan, silicium, en selenium

• 0,6 % water oplosbare vitamines en zuren, waaronder vitamine B1, B2, B6, en Vitamine C

• 0,1 % vet oplosbare vitaminen, waaronder vitamine A, E, en D

De 7 belangrijkste toepassingen van bijenpollen

Bijenpollen kunnen heel erg breed ingezet worden. Zo veel gezonde voedingsstoffen in de bijenpollen, dus evenzoveel toepassingen. Hieronder zet ik de 7 belangrijkste even voor je op een rijtje:

Toepassing 1: Bijenpollen en Vruchtbaarheid

De hoge voedingswaarde van bijenpollen is in staat om de eisprong te stimuleren. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar dit effect, en daaruit is gebleken dat de vrouwen die bijenpollen aten, met name ter vervanging van dierlijke eiwitten, regelmatiger en frequenter hun eisprong hadden. Parallel aan dit effect, bleek ook nog dat de incubatietijd van de eicellen langer te worden. Dit is de tijd die een eicel kan overleven, tot het moment dat bevruchting niet meer mogelijk is.

Toepassing 2: Bijenpollen en Allergieën

Bijenpollen kunnen heel behulpzaam zijn bij het bestrijden van verschillende soorten allergieën. Maar dit kan alleen maar werken als je ongeveer 6 weken voorafgaand aan het allergie seizoen begint met het innemen van bijenpollen. Je moet dit dan minimaal volhouden tot het einde van het allergieseizoen.

Bijenpollen worden al heel lang gebruikt om mensen met allergieën te behandelen. Deze techniek is ooit ontwikkeld in het begin van de 20ste eeuw in het St. Mary ‘s Hospital Medical School in Londen, en wordt ‘desensibilisatie’ genoemd.

Het principe is eigenlijk heel eenvoudig, en bestaat uit het toedienen van kleine hoeveelheden van het betreffende allergeen om het immuunsysteem te activeren voor het aanmaken van antilichamen. Hierdoor zal de allergische reactie na verloop van tijd steeds kleiner worden, totdat het helemaal verdwijnt omdat het lichaam nu de juiste antistoffen heeft aangemaakt. In feite is de werking gelijk aan het vaccineren van kinderen tegen allerlei kinderziekten.

Een (inmiddels overleden) arts en onderzoeker uit Denver, Colorado, behandelde veel van zijn allergie patiënten met bijenpollen. Hij heeft hier ook gedegen onderzoek naar gedaan, en kwam met verbijsterende resultaten: Alle patiënten die de bijenpollen gedurende drie jaar lang ingenomen hadden, waren (nagenoeg) vrij van alle allergische symptomen. Dit resultaat werd bereikt zonder enige vorm van dieet of andere aanpassing in de levensstijl. Om wat preciezer te zijn: 94% van de mensen hadden helemaal geen klachten meer. De overige 6% had nog wel wat klachten, maar het was in ieder geval een stuk beter geworden. Deze laatste groep zal in de loop van de tijd ook nog verbeteren.

Toepassing 3: Bijenpollen en Sporten

Ook in de sportwereld zijn de bijenpollen erg populair. In Engeland zijn een poosje geleden tests gedaan bij sporters. Daar kwamen ze tot de conclusie dat de spierkracht toenam met ongeveer 40%, na het innemen van bijenpollen gedurende een langere periode.

Nog zo’n verhaal komen we tegen bij het Olympische trackteam van Finland. De atleten gebruikten regelmatig bijenpollen, en de coaches registreerden voor alle sporters een forse verbetering in hun prestaties, zonder enige negatieve bijwerkingen. Na deze constatering werden de bijenpollen door de sportbond verstrekt, en waren de atleten verplicht om deze in te nemen.

En dan het laatste verhaal. Deze gaat over de sporters van het Education Atletics Club in Philadelphia. De directeur verhaalt over het gebruik van bijenpollen door de sporters. Ze hebben geconstateerd dat de kracht en de prestaties met maar liefst 25% toegenomen waren.

Wellicht een ideetje voor de Nederlandse sporters. Voor zover mij bekend, staan bijenpollen niet op de lijst van verboden middelen…

Toepassing 4: Bijenpollen en Afvallen

Bijenpollen kunnen wondertjes verrichten als het gaat om afvallen. Het is een bekend feit dat een onbalans in de stofwisseling een hele sterke invloed heeft op een plotselinge gewichtstoename of gewichtsafname. Bijenpollen zijn in staat om deze onbalans in de stofwisseling te herstellen.

Het stuifmeel stimuleert het metabolisme, waardoor het verbranden van calorieën vele malen sneller gaat. Eigenlijk zouden bijenpollen het enige toegestane supplement moeten zijn, als het gaat om gewichtsverlies.

Daarnaast bevatten bijenpollen heel weinig calorieën: Per eetlepel (met een kop erop) zitten er maar 45 kilocalorieën in de bijenpollen. Ideale combinatie toch?

Een stof die hier een grote rol in speelt, is Lecithine. Ongeveer 15% van de bijenpollen bestaat uit Lecithine. Deze stof speelt een hele belangrijke rol bij het oplossen en verwijderen van overtollig vet uit je lichaam. Om die reden zal het ook je cholesterol reguleren, wat weer een positief effect heeft op het risico op hart- en vaatziektes. Maar hierover later meer.

Naast het stimuleren van ieder onderdeel van je lichaam door de rijkdom aan voedingsstoffen in de bijenpollen, heeft het met betrekking tot het afvallen nog een andere functie: Door de natuurlijk aanwezige stof Phenylalanine in de bijenpollen wordt je hongergevoel onderdrukt. Het is een natuurlijk aminozuur die een sterke invloed heeft op het controlecentrum in je hersenen, wat gaat over signalen die betrekking hebben op een vol gevoel en honger.

Je eet gewoon minder als je regelmatig bijenpollen inneemt.

Een leuk detail: Je lichaam is ontzettend slim! De Phenylalanine werkt als eetlustremmer als je last hebt van overgewicht. Maar andersom werkt het ook: Als je te licht bent, wat ook niet gezond is, dan werkt de Phenylalanine als eetlustopwekker. Mooi he?

In commerciële afvalproducten vind je hetzelfde aminozuur, maar dan in de kunstmatige vorm. Het heet dan Phenylpropanolamine. Deze onderdrukt het hongergevoel op een kunstmatige manier. Het is een middel met een aantal vervelende bijwerkingen, en is bovendien verslavend. Eén van de bijwerkingen is dat je je eetlust verliest. Klinkt misschien goed als je af wilt vallen, maar je eetlust verliezen is niet hetzelfde als het hongergevoel regelen.

Overigens mag deze kunstmatige stof niet ingenomen worden als je een hoge bloeddruk hebt, of als je problemen hebt met je schildklier. Dit zegt al weer genoeg…

Toepassing 5: Bijenpollen en Huidverzorging

Bijenpollen kunnen ook gebruikt worden voor verzorging van de huid. Niet alleen om een jonge, stralende huid te krijgen en te behouden, maar ook voor de behandeling van verschillende huidaandoeningen, waaronder acne. Bijenpollen lijken de vroegtijdige veroudering van de cellen te voorkomen, en de groei van nieuw huidweefsel te stimuleren. Het is ook een effectieve manier om je huid te beschermen tegen uitdroging, waarbij tevens droge cellen opnieuw worden gehydrateerd. Hierdoor wordt de huid flexibeler en zullen rimpels veel minder kans krijgen.

Ook bij acné kunnen de bijenpollen een belangrijke rol spelen. Bijenpollen zorgen voor de onderdrukking van acné, met name door het natuurlijke antibioticum in de bijenpollen. Bijenpollen kunnen hiervoor zowel inwendig als uitwendig worden toegepast.

Toepassing 6: Bijenpollen en Cholesterol

We hebben het al eerder gehad over de Lecithine, een stof die in de bijenpollen zit. Deze stof helpt bij het oplossen en afvoeren van lichaamsvet. Dit is niet alleen interessant voor het afvallen, maar ook voor je cholesterol. Door het gebruik van bijenpollen zal de hoeveelheid LDL Cholesterol (het slechte cholesterol) verlagen, terwijl het HDL Cholesterol (het goede cholesterol) flink verhoogd wordt. Hierdoor kun je beter je cholesterol in balans houden, wat weer gunstig is voor wat betreft het risico op hart- en vaatziekten.

Toepassing 7: Bijenpollen en Stress

Door alle eigenschappen van bijenpollen, wordt de toevoer van bloed naar de zenuwen verbetert. Daarnaast wordt de mentale capaciteit gestimuleerd . Dit zijn vaak de delen die verzwakt worden als er sprake is van veel stress. Door het gebruik van bijenpollen blijf je mentaal efficiënt functioneren, waardoor je de stress sneller kwijtraakt.

Ook kunnen bijenpollen nuttig zijn voor ouderen, om meer energie te krijgen. Zelfs een kleine dagelijkse dosis, gedurende een langere periode, is al effectief om je stemming, je mentale capaciteiten en je energie te verbeteren.

Hoe kun je bijenpollen innemen?

Als je kwalitatief goede bijenpollen gekocht hebt, bestaat het uit zachte en geurige korreltjes die niet gepasteuriseerd zijn, of op één of andere manier verhit om het langer houdbaar te maken. Verhitting vernietigd een groot deel van de helende kwaliteiten van bijenpollen.

De korrels kunnen heel erg variëren in kleur en smaak. Dit is natuurlijk afhankelijk van welke bloem of bloemen het stuifmeel afkomstig is. Soms heeft het stuifmeel een licht zoetige en nootachtige smaak, soms is de smaak heel erg bitter. Probeer maar eens bijenpollen van verschillende herkomst te proeven. Je zult verbaast staan over de rijkdom en de verschillen in smaak.

Bijenpollen zijn heel erg veelzijdig. Je kunt de korrels zo eten, of je kunt het mengen met ieder ander voedsel, afhankelijk van je voorkeuren. Maar de pure korrels, zonder dat het vermengd is, is altijd de beste manier. Eet gewoon een theelepeltje met bijenpollen, kauw even goed en slik het door. Door te kauwen breek je het harde schilletje, waardoor de opname van de voedingsstoffen efficiënter plaats zal vinden.

Verwerk de bijenpollen nooit in voedsel wat verhit moet worden. Hitte vernietigd namelijk alle enzymen en verlaagt hiermee heel sterk de voedingswaarde van de bijenpollen.

Ook jonge kinderen kunnen profiteren van de gezondheidsvoordelen, maar de jeugd stelt vaak niet de korrelige structuur op prijs. Dit zal na verloop van tijd wennen, maar om een terugkerende strijd te voorkomen, kun je de bijenpollen bijvoorbeeld verwerken in een heerlijke smoothie. Ook kun je de korrels gebruiken om op pannenkoeken te strooien, of gewoon door de muesli te mengen. Allemaal manieren om je kids ook te laten profiteren van de bijenpollen.

Hoeveel moet je innemen?

Dit is een veel gestelde vraag. Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: Een volwassene kan 1-2 theelepels bijenpollen per dag nemen. Voor kinderen is in eerste instantie een half theelepeltje voldoende.

Dit is natuurlijk een leidraad, want je kunt dit zelf aanpassen als je denkt dat je meer nodig hebt, maar overdrijf dit natuurlijk niet.

Als je last hebt van allergische reacties op stuifmeel, kun je alsnog bijenpollen innemen. Je lichaam zal namelijk anders reageren op de harde korreltjes, dan op het lichte stuifmeel. Maar als je toch bang bent voor een allergische reactie, kun je het volgende doen:

Plaats in eerste instantie een paar korreltjes bijenpollen onder je tong, waar het vrijwel direct wordt opgenomen. Het is zeldzaam, maar je kunt op deze manier controleren of je last krijgt van een jeukende keel, tranende ogen, en / of hoofdpijn. Als dit goed gaat, kun je beetje bij beetje de dosis verhogen. Hierbij moet je goed luisteren naar je lichaam: Voel je iets vreemds? Stop dan direct of breng de dosis fors omlaag. Vanuit dat punt kun je het weer rustig aan opbouwen.

Tot slot…

Bijenpollen zijn op dit moment heel erg populair, en daar maken bedrijven handig gebruik van om hun producten via internet aan te bieden. Helaas kent deze markt ook inferieure aanbieders. Bedrijven die een slechte kwaliteit bijenpollen aanbieden, of zelfs kunstmatig gemaakte bijenpollen die niet eens in de schaduw kunnen staan van de echte bijenpollen.

Voor goede kwaliteit bijenpollen betaal je al snel 30 tot 35 euro per kilo. Afhankelijk van je verbruik, heb je hiermee een voorraadje voor twee maanden.

Als je extreem goedkope aanbiedingen tegenkomt: ga er niet op in! Goedkoop is in dit geval altijd te veel geld voor een inferieur product.

Het beste is natuurlijk om je bijenpollen rechtstreeks bij een imker te kopen. Dan weet je tenminste zeker dat je een goed product koopt. En je kunt jezelf dan ook even verwennen met een potje heerlijke honing!


0